Ezeket a tanácsokat vedd figyelembe, ha elkötelezted magad a testmozgás mellett!

with Nincs hozzászólás

Hosszú inaktív időszak után szervezetednek időre van szüksége az átálláshoz! Ha korábban sokáig nem sportoltál, az ízületeknek és a szalagoknak hozzá kell szokniuk a megterheléshez. Sokakat talán eltántoríthatnak a kezdeti nehézségek, ugyanis a számára szokatlan intenzív fizikai aktivitást testünk először stresszként éli meg, de ha kitartunk, fokozatosan hozzászokik és hamarosan nagyobb terhelést is elbír.

Az ideális mozgásprogramnak – az izmokra gyakorolt hatását tekintve – három fő típusú edzésből kell állnia, állóképesség-fejlesztő, erősítő és a nyújtó gyakorlatokból.

Az állóképesség a szervezet fáradással szembeni ellenállását jelenti hosszantartó sportbeli erőkifejtés alatt. A szívműködést erősítő, a keringést javító, az izmok kitartását látványosan fejlesztő mozgásformáról van szó. Ide tartozik szinte valamennyi olyan sportág, amely magasabb pulzusszámon végezhető, azaz például a futás, kerékpározás, aerobik, evezés, de pl. a labdajátékok egyes fajtái is.

Erősítés alatt az izomzatunkat felkészítjük arra, hogy különböző külső-belső erőhatásoknak sikerrel ellenálljon. Nagyon fontos, hogy mindig újabb kihívások elé állítsd a testedet ahhoz, hogy az izomerőd fejlődni tudjon. Alapvetően két formában valósíthatod meg: súly által (ez lehet saját testsúlyod, vagy súlyzó), és ellenállással.

Nyújtás (stretching): Az állóképesség-javító és erősítő edzések az izmainkat meglehetősen egyoldalúan veszik használatba, és a hajlékonyság, rugalmasság fejlesztésére nem alkalmasak. A ruganyos izom sokkal könnyebben erősödik, és kevésbé sérül, mint a “merev”, megrövidült izomköteg. Nyújtás típusú órák lehetnek pl. pilates, jóga, gerinctorna. Természetesen ezek sem csupán stretching gyakorlatokból állnak, elsősorban erősítő jellegű feladatokkal egészülnek ki.

 

Végezetül fogadd meg a következő tanácsokat céljaid eléréséhez!

  • A testmozgást fokozatosan építsd be az életedbe!
  • Tűzz ki magad elé megvalósítható célt!
  • Bármilyen mozgásról legyen is szó, szánj időt a bemelegítésre és a levezetésre, nyújtásra!
  • Iktass be legalább heti egy pihenőnapot, erre szüksége van izmaidnak!
  • Lehetőség szerint vedd igénybe szakember segítségét, aki nemcsak edzésterved kialakításában tud segíteni, de a helyes mozdulatsort, technikát is megmutatja!