Így építsd fel az ideális edzésterved!

with Nincs hozzászólás

Az ideális mozgásprogramnak – az izmokra gyakorolt hatását tekintve – három fő típusú edzésből kell állnia, állóképesség-fejlesztő, erősítő és a nyújtó gyakorlatokból.

Az állóképesség a szervezet fáradással szembeni ellenállását jelenti hosszantartó sportbeli erőkifejtés alatt. A szívműködést erősítő, a keringést javító, az izmok kitartását látványosan fejlesztő mozgásformáról van szó. Ide tartozik szinte valamennyi olyan sportág, amely magasabb pulzusszámon végezhető, azaz például a futás, kerékpározás, aerobik, evezés, de pl. a labdajátékok egyes fajtái is.

Erősítés alatt az izomzatunkat felkészítjük arra, hogy különböző külső-belső erőhatásoknak sikerrel ellenálljon. Nagyon fontos, hogy mindig újabb kihívások elé állítsd a testedet ahhoz, hogy az izomerőd fejlődni tudjon. Alapvetően két formában valósíthatod meg: súly által (ez lehet saját testsúlyod, vagy súlyzó), és ellenállással.

Nyújtás (stretching): Az állóképesség-javító és erősítő edzések az izmainkat meglehetősen egyoldalúan veszik használatba, és a hajlékonyság, rugalmasság fejlesztésére nem alkalmasak. A ruganyos izom sokkal könnyebben erősödik, és kevésbé sérül, mint a “merev”, megrövidült izomköteg. Nyújtás típusú órák lehetnek pl. pilates, jóga, gerinctorna. Természetesen ezek sem csupán stretching gyakorlatokból állnak, elsősorban erősítő jellegű feladatokkal egészülnek ki.