Mozgásformák, sportágak általános típusaihoz köthető pszichológiai potenciálok

with Nincs hozzászólás

Általánosan elfogadott vélekedés, hogy a rendszeres sport – az egészségpotenciálja mellett – pozitív mentálhigiéniás eredményekkel jár együtt. A fizikai aktivitás egyes hatásai a rendszeres testmozgás mindennapokba történő iktatását követő rövid időn belül is érezhetőek lehetnek: szorongás mértékének csökkenése, hangulat javulása, erősödő kontroll érzése, önbecsülés és önbizalom növekedése, munkakedv javulása, pszichés relaxált állapot megélése.
Hosszabb távon még hangsúlyosabbak a hatások: tartósan jobb mentális állapot, illetve a depresszió elfordulási valószínűségének csökkenése.
A sportra, a testmozgásra tekinthetünk a mentális jóllét érdekében tett erőfeszítésként: prevencióként, terápiás lehetőségként, mentális kihívásokkal szembeni megküzdési technikaként. A sport segítségével a társadalmi és szociális elszigeteltség, a rossz énkép, az önbizalomhiány, a rossz hangulat és a kognitív funkciók hanyatlása megelőzhető, javítható. A depresszió elleni harcban és a stresszoldásban az egyik legjobb, leghatásosabb módszer, mely széles körben alkalmazható, bármely életkorban és bármilyen társadalmi státusz esetén.