Miért fogyasszunk gabonából készült kenyeret?

with Nincs hozzászólás

Az emberi táplálkozás alapját ősidőktől fogva a gabonafélék jelentik. A szélfútta és napsütötte rónákon termett, s eközben töméntelen fényenergiát felvett gabona az emberi test ideális tápláléka évezredek óta.

A gabonafélék táplálkozástani szempontból a legfontosabb táplálékaink közé tartoznak. A bennük lévő szénhidrát jelentős hányada keményítő, amely nagyon jól hasznosítható energiaforrás, hiszen a megfelelő rosttartalom mellett hosszan tartó és egyenletes energiával látja el szervezetünket.

A lisztek a gabonaszem tisztításával, részleges vagy teljes hántolásával (héj/korpa eltávolítása), majd őrlésével készülnek. A boltban kapható finomlisztek, réteslisztek, kenyérlisztek korpatartalomban, szemcsenagyságban valamint vitamin- és ásványanyag-tartalomban térnek el egymástól.

A kenyereket leggyakrabban a felhasznált lisztek típusa alapján csoportosíthatjuk.

Megkülönböztetünk búzakenyereket, rozskenyereket, tartós és különleges kenyereket. A búzakenyerek korpatartalmukban, csíratartalmukban és adalékanyagaikban különböznek egymástól. A fehér kenyerek csak búzalisztből készülnek, a félbarna kenyerek tartalmaznak rozslisztet is, de teljes kiőrlésű lisztet nem.

Teljes értékűnek nevezzük azokat a gabonatermékeket, élelmiszereket, amelyek a gabona magvak teljes tápanyagtartalmának megtartásával, teljes őrlésű, korpát is tartalmazó lisztből készülnek.

 

A teljes kiőrlés előnyei

A gabonamagvak héja elsősorban olyan rostokat tartalmaz (cellulózt, hemicellulózt, lignint) melyek részt vesznek a normális bélműködés fenntartásában. Bőséges folyadékbevitel mellett ugyanis megnő a térfogatuk, és a salakanyagok bélrendszeren való átjutási idejét lerövidítik.

Továbbá olyan rostanyagok is megtalálhatóak bennük, melyek jó hatással vannak a koleszterinre és az epesavakra, s mindemellett egyenletesebbé teszik a vércukorszintet is. A gabonaszemek héjában és héj alatti részében B-vitaminok, a csírájukban pedig zsírban oldódó E-vitamin található. Ezenkívül jelentős az ásványianyag-tartalmuk is: kálium, foszfor, magnézium, kalcium és szelén is van bennük. A teljes kiőrlésű gabonafélékből készült termékek nagy mennyiségben tartalmaznak B1-, B2-, B3-, B5-, B6- és B8-vitaminokat, amelyek jótékony hatással vannak az idegrendszer működésére is.

Az ilyen termékek, rendszeres fogyasztása bizonyítottan csökkenti az elhízás kockázatát, valamint védőhatása van a szív- és érrendszeri betegségekkel, bélrendszeri rosszindulatú daganatokkal és a 2-es típusú cukorbetegséggel szemben.

Fontos azonban, hogy a nagy rosttartalmú termékek rendszeres fogyasztásával párhuzamosan gondoskodjunk a bőséges folyadékbevitelről, hiszen a rostok vizet kötnek meg, s csak megduzzadva tudják kifejteni éhségérzetet csökkentő, „laktató” hatásukat

A kenyér mindenfajta diétába (pl. fogyókúrába, cukorbetegek étrendjébe) beilleszthető, de hogy az adott diétában melyik kenyérfélét, milyen mennyiségben, milyen konyhatechnológiával elő/elkészítve fogyasszuk – erre konkrét választ a dietetikusoktól kaphatunk.

Sajnos elég gyakran riogatják egymást az emberek – meggondolatlanul, és nem látva a következményeket – a gabonákban előforduló fuzárium toxinokkal. Pedig, ha a termelés, feldolgozás során minden szereplő érti, tudja, és becsületesen, elkötelezetten végzi saját feladatát, – akkor biztosítva van saját magunk, és gyermekeink egészsége is a teljes kiőrlésű gabonák által.

 

Szalayné Kónya Zsuzsa

DE KK Ápolási Igazgatóság

Dietetikai Szolgálat vezető

 

A projektben dietetikus alkalmazására kerül sor, mely témák a célcsoporttól jönnek, jelen esetben a miért fogyasszunk gabonából készült kenyeret témakörben.

Photo by Wesual Click on Unsplash