Frissített világszintű ajánlások a testmozgásra vonatkozóan

with Nincs hozzászólás

2020. november végén az Egészségügyi Világszervezet (WHO) nyilvánossá tette a rég várt, frissített testmozgásra vonatkozó ajánlásait, amelyek minden korosztály számára megfogalmazzák az egészség megőrzéséhez és fejlesztéséhez ajánlott heti testmozgás mennyiséget.

A technikai vívmányok fejlődésével, az egyre szélesebb körben elérhető digitális eszközös által gyűjtött adatok segítségével a WHO pontosabb képet kapott az elmúlt években az emberek testmozgási szokásairól és ennek megfelelően szükségesnek ítélte a korábbi, 2010-ben kiadott ajánlások frissítését.

A 2020-as ajánlások nem csupán a testmozgásra, de az ülő életmód ellensúlyozására is nagy hangsúlyt fektetnek, ezért angolul „WHO guidelines on physical activity and sedentary behaviour” névre hallgatnak. Az ajánlás új célcsoportokat is előtérbe helyez a korábbi fiatalok/felnőttek/idősek célcsoportok mellett, így hangsúlyt kap a várandósság alatti és utáni nők testmozgása, a krónikus betegségekkel élők mozgása és a fogyatékos személyek testmozgása is.

Általános ajánlásként jelenik meg minden társadalmi csoport számára az ülési idő csökkentése, amely nagyban hozzájárulhat az egészségfejlesztéshez.

Az új ajánlás nem mutat nagy változást a korábbi ajánláshoz képest a heti/napi testmozgás mennyiséget tekintve, továbbra is felnőttek és idősek számára heti legalább 150 perc közepes intenzitású testmozgást javasol, izomerősítő alkalmakkal kiegészítve, az 5-17 éves korosztály számára pedig a napi, átlagos (új!) 60 perc a kívánatos. Ugyanakkor nagy különbség a korábbiakhoz képest, hogy az előírt testmozgás mennyiségbe a korábbiakban csak azok az alkalmak kerülhettek beszámításra, amelyeket az egyén legalább 10 perces, összefüggő blokkokban végzett, az új ajánlás ezt a megkötést már nem alkalmazza és hangsúlyozza, hogy minden testmozgás számít, és hozzátesz az egészségünkhöz.

A mozgás kulcsfontosságú a nem-fertőző betegségek elleni küzdelemben, így a szív- és érrendszeri megbetegedések, a stroke, a 2-es típusú cukorbetegség, a rák kezelésében, de pozitív hatásai kimutathatóak a HIV fertőzöttek körében is. Az aktivitás nagyban hozzájárul az idős kori esések megelőzéséhez és az alap mozgásfunkciók megtartásához.

Az új ajánlás nagy hangsúlyt fektet a mozgás mentális egészségben betöltött szerepére is. A mentális problémákkal küzdők tüneteit, így a depresszióban, kórós idegeskedésben, kognitív visszaesésben szenvedők tüneteit nagy mértékben képes csökkenteni, javítva a memóriát és az agyi funkciókat.

Az ajánlás követése és érvényesítése kiemelt fontosságú a sportszervezetek, sportegyesületek körében is.  A Nemzetközi Olimpiai Bizottság (IOC) és a WHO között már 1984-ben született egy együttműködési megállapodás az egészségvédő testmozgás népszerűsítése érdekében, amelyet egy kétoldalú megállapodás formájában 2020-ban frissítettek. Az IOC is egyre erősebb hangsúlyt fektet a sport mentális egészségben betöltött szerepére.

A WHO ajánlásáról bővebben itt lehet olvasni.