Tej, tejtermékek szerepe az egészséges étrendben

with Nincs hozzászólás

Tápanyagtartalmát tekintve a tej értékes élelmiszer. Víztartalma jelentős, mely szerepet játszik a szervezet vízigényének kielégítésében. Energiatartalma viszonylag alacsony, melyet elsősorban a könnyen emészthető zsírtartalma befolyásol.  Tej esetében a legelterjedtebbek a 2,8%-os -, a 1,5%-os-, valamint a teljes tejként emlegetett, 3,5%-os zsírtartalmú változatok. Joghurtok, kefirek (0,1-3,6%-os zsírtartalmúak) és tejföl (10-20%-os zsírtartalmúak) esetében is széles a választék. Tehéntúró és sajt esetében zsírszegény, félzsíros és zsíros termékeket különböztethetünk meg egymástól zsírtartalom szempontjából

A tej és a tejtermékekben található fehérje kitűnő minőségű és jól hasznosuló – testünk sejtjeit felépítő – esszenciális aminosavakban gazdag.

Ezen élelmiszer-csoportban szénhidrátként természetes formában főként tejcukor (laktóz) található, amely a tej természetes, édeskés ízét adja. Tejcukor-érzékenység (laktózintolerancia) azoknál az egyéneknél fordul elő, akiknek a szervezete nem tudja lebontani a tejcukrot, amely kellemetlen tüneteket (haspuffadás, hasmenés, alhasi fájdalom) okozhat. Ebben az esetben laktózmentes termékek, illetve növényi tejek, „tejtermékek” (amelyek esetében kevésbé hatékony a kalcium felszívódása, így kalciumpótlás szükséges) fogyaszthatóak alternatívaként.

Ásványi anyagai közül kalcium- (120 mg/100 ml), foszfor-, magnézium-, és cinktartalma érdemel említést. A benne található mintegy 14-féle vitamin közül a legfontosabbak az A-, B 1 -, B 2 – és D- vitamin.

A tejben és a tejtermékekben található egyes tejsavbaktériumok probiotikumokként viselkedve segítik helyreállítani és megőrizni a bélflóra egyensúlyát, így támogatva védekező -rendszerünk  megfelelő működését.

A kutatások eredményei alapján a tej és a tejtermékek fogyasztása a vastagbélrák előfordulásának kockázatát csökkentheti 15-20%-kal. A kutatók az étrendi (és nem étrendkiegészítő!) kalcium és D-vitamin szerepét vetik fel, de felmerült a tejben és a tejtermékekben található vajsav és egyes zsírsavak, illetve a fő tejfehérje, a kazein védő szerepe is.
A normális csonttömeg kifejlődéséhez, valamint megőrzéséhez mindenkinek – de különösen a gyermekek, a serdülők, valamint időskorúak számára a nagy kalciumszükséglet miatt – javasolt a mindennapi, elegendő mennyiségű tejtermék fogyasztása.

A tej az ember fejlődésének minden életszakaszában olyan élettani funkciókat segíthet vagy éppenséggel gátolhat, amelyek az egészséges testi és szellemi fejlődést befolyásolhatják. Bizonyítottan kedvező élettani hatásai folytán a tejnek egészségmegőrző szerepe van, a szervezet immunrendszerét javíthatja, a táplálkozással összefüggő betegségek java részét – pl. a szív- és érrendszeri betegségeket, a magas vérnyomást, a vastagbél daganatos betegségeit, a csontritkulást vagy a fogszuvasodást – illetően pedig betegségmegelőző hatása is kimutatható.

A tejtermékeket minden étkezés részeként be tudjuk építeni étrendünkbe. A reggeli szendvicshez sajt vagy túró, a müzlihez tej vagy joghurt; tízóraira vagy uzsonnára egy kefir, joghurt, tejdesszert vagy tejes turmix; desszertként tejes vagy túrós édesség formájában; míg ebédre és vacsorára megannyi módon, krémlevesben, rizottóban, tésztaételben, főzelékben, rakott vagy töltött ételben egyaránt találkozhatunk tejtermékekkel.

 

A tájékoztatót összeállította:

Szalayné Kónya Zsuzsa

DE KK Dietetikai szolgálat vezető

 

A projektben dietetikus alkalmazására kerül sor, mely témák a célcsoporttól jönnek, jelen esetben tej és tejtermékek témakörben.

 

Photo by Brian Suman on Unsplash