Diabeteses betegek étrendje

with Nincs hozzászólás

Az étrend alapvető jellemzői 

A felnőtt ember energiaszükséglete – átlagos fizikai aktivitás esetén – ideális testsúlyra számítva 25- 35 kcal/tskg. A kezelőorvosa természetesen meghatározza Önnek személyre szabott energia-, és szénhidrátigényét. A 2-es típusú, inzulin nélkül kezelt diabéteszesek zöme elhízott. Jelentős részüknél a vércukor szintje a testsúly csökkenésétől függ. Tapasztalatok bizonyítják, hogy az energiabevitel 500 kcal-ás csökkentése fogyást eredményez. Ennek hatására növekszik az inzulinérzékenység, javul a vércukorszint, csökken a vérzsírszint, valamint a vérnyomás.

Viszonylag szénhidrát-dús: A szénhidrát a szervezetben legkönnyebben mozgósítható energiaforrás. A táplálék legfontosabb szénhidrátjai az emészthető cukrok és keményítők, illetve a nem emészthető rostok. A keményítő az egyszerű cukroknál lassabban szívódik fel, mert az emésztés során fokozatosan bomlik le szőlőcukorrá. Az étrend legalább 50% szénhidrátot tartalmazzon! De ehhez a szénhidrátbevitel szerkezetének átalakítására van szükség.

Mit jelent ez?

– A magas rosttartalmú gabonafélék arányának növelése a túlfinomított szénhidrátokkal szemben.

– Jelentősen növeljük a zöldség, saláta és színes főzelékek bevitelét.

– Emelni kell a gyümölcsök arányát az étrendben (naponta fogyasszon)

– Legalább 30 g élelmi rost naponta. Az élelmi rostok az ember által termelt enzimekkel nem bonthatók le, így nem szívódnak fel. Elősegítik a jó bélműködést, csökkentik az éhségérzetet, előnyösen befolyásolják a szénhidrát-, zsíranyagcserét. A rostok lassítják a gyomorürülést, így egyenletesebbé és lassúbbá teszik a tápanyagok felszívódását.

Zsírszegény: A zsír legnagyobb energiát szolgáltató tápanyag. A legtöbb színanyag, aroma, valamint a zsírban oldódó vitaminok „oldószere’’. Az állati és növényi eredetű zsírok energiatartalma között nincs különbség. Törekedni kell arra, hogy az étrend zsírtartalma ne haladja meg a 30 energia %-ot! Ez kb. 4 – 5 dkg hozzáadott zsiradékot jelent naponta/fő, amit reggeltől estig kenyérkenéshez, és sütés-főzéshez használunk fel. Minél ritkábban és csak kis mennyiségben fogyasszon magas zsírtartalmú készítményeket. Fontos a megfelelő konyhatechnika megválasztása → párolás, grillezés, alufólia, teflon, roston sütés, cserépedény!

Viszonylag fehérjeszegény: A fehérjék testünk „építőkövei”. Elsődleges szerepet töltenek be a növekedésben, illetve az elhasználódott és károsodott sejtek, szövetek regenerálódásában. Étrendjében 15 – 20 energia % legyen a fehérje aránya az összenergiához viszonyítva. Akkor mondjuk ideálisnak az étrend fehérjetartalmát, ha fele állati-, fele növényi eredetű. Hamis az a nézet, miszerint a cukorbetegeknek húst hússal kell enniük.

Az étkezések ritmusa 

Az életstílustól, gyógyszeres kezeléstől függően napi 5-6- szori étkezést ajánlunk. Minden étkezésnek tartalmaznia kell szénhidrátot, sőt, a megadott mennyiségű szénhidrátot kell tartalmaznia. Ezzel elkerülhető az étkezések utáni túlzott vércukorszint-emelkedés és csökkenthető a hipoglikémia veszélye. A legújabban kifejlesztett inzulinok és antidiabetikumok közül néhány alkalmas arra, hogy a betegek a nap bármely szakában, esetenként ritkábban étkezzenek. A mi célunk azonban az, hogy a cukorbeteg diétája megfeleljen az egészséges táplálkozás szabályainak. A diabéteszes anyagcsere-állapot egyik lényeges sajátossága a szervezet inzulinérzékenységének napszakos ingadozása. Az inzulin hatásossága reggel a legkisebb. Így reggelire kevesebb szénhidrátot szabad elfogyasztani, mint ebédre. Hogy mennyit, az a napi engedélyezett szénhidrátmennyiségtől függ, ez pedig a javasolt energia- bevitel függvénye. Ideális esetben mindenkinek három fő étkezést és két- három kis étkezést kellene elfogyasztani. A dietetikusa személyes tanácsokkal fogja ellátni Önt.

Ajánlások az egyes élelmiszerek tekintetében 

Gabonafélék, kenyerek, lisztesáruk:

Az étrend gerincét a gabonafélék adják. Leghelyesebb a teljes kiőrlésű gabonafélék, a belőlük készült kenyérfélék, pékáruk fogyasztása. Ezek vitamin-, ásványi anyag-, élelmi rost tartalmuknál fogva táplálkozás-élettanilag értékesebbek, mint a fehér kenyerek. A cukor hozzáadásával készült pékáruk fogyasztása nem ajánlott.                                      A gabonafélékből készült valamennyi terméknek számottevő a szénhidráttartalma, ezért szigorúan csak ennek beszámításával illeszthetőek az étrendbe.

Zöldségfélék, főzelékfélék:

Zöldségféléket akár minden étkezés alkalmával ehet a cukorbeteg. Alacsony energia-, magas vitamin- és ásványianyag tartalmúak. A zöldségfélék fogyaszthatók nyersen, salátának elkészítve, főzve, gőzölve, párolva. Készülhet belőle főzelék vagy lehet levesek alapja. Naponta 40-60 dkg-ot szükséges enni a kiegyensúlyozott vitamin- és ásványianyag ellátottság érdekében. Fontosak magas élelmi rost és biológiailag értékes növényi összetevőik miatt. A nap folyamán többféle zöldséget ajánlott enni.

Gyümölcsök, aszalt gyümölcsök, gyümölcs- készítmények:

A gyümölcsök jelentős vitamin-, ásványianyag-, és rostforrásaink, de nem elhanyagolható élvezeti értékük sem. Ajánlott a nyers gyümölcsök napi fogyasztása, meghatározott mennyiségben. Diétás gyümölcskészítményeket a cukorbeteg hetente egyszer- kétszer fogyasszon! A gyümölcsök többsége viszonylag kis szénhidráttartalmú, kivétel ez alól a banán és szőlő, ami igen nagy vércukor-emelkedést okoz. Az aszalt gyümölcsök szénhidráttartalma igen nagy, fogyasztásuk nem javasolt.

Tej és tejtermékek:

A helyesen összeállított étrendben naponta akár többször is szerepel tejtermék. A tej, aludttej, joghurt, kefir jelentősebb mennyiségben tartalmaz szénhidrátot, ezért korlátozva, alkalmanként 2 dl-nyi fogyasztható belőlük. Teljes értékű fehérjét, értékes ásványi anyagokat, nyomelemeket továbbá vitaminokat tartalmaznak. Napi fél liter tej/tejtermék fedezi a szükségletet. Mivel a szervezet inzulin-érzékenysége reggel a legrosszabb – sok beteg esetében tapasztalható – a reggelire elfogyasztott tej kiugró vércukor-emelkedést okoz. Ebben az esetben ajánlatos a tej (joghurt, kefir) fogyasztását a nap későbbi időszakára tolni.

Húsok, belsőségek:

Teljes értékű fehérjét tartalmaznak. Magas a vas és B12 vitamin tartalmuk. A húsfélék közül az alacsonyabb zsírtartalmúakat ajánlatos választani. Ritkán kerüljenek terítékre zsíros húsok. Emellett célszerű olyan konyhatechnológiai módszereket választani, amelyekkel nem növeljük a húsok zsírtartalmát (grillezés, roston sütés, alufólia, római tál, teflon edény használata).  

Húskészítmények:

A húskészítmények igen változatos képet mutatnak mind külső megjelenésben, mind tápanyagtartalom szempontjából. Rendszeres fogyasztásra elsősorban az alacsony zsírtartalmú készítmények ajánlottak. Ritkábban kis mennyiségben (2-3 dkg) fogyaszthatók a zsíros szalámi és kolbászfélék.

Halak:

A halak (leginkább a tengeri halak) zsírja igen értékes, mert bőven tartalmaz az egészség megőrzése szempontjából nélkülözhetetlen, többszörösen telítetlen zsírsavakat. Hetente akár többször is ajánlatos lenne fogyasztani.

Tojás:

Fehérjetartalma teljes értékű. Elsősorban zsírban oldódó vitaminokat tartalmaz. Főként ételkészítéshez ajánlott felhasználni, önálló ételként csak ritkán kerüljön az asztalra igen magas koleszterintartalma miatt.

Szárazhüvelyesek:

Igen jelentős fehérje-, B-vitamin-, ásványianyag- és élelmi rost tartalmuk miatt érdemesek arra, hogy hetente, kéthetente szerepeljenek a cukorbeteg étrendjében. Természetesen szénhidráttartalma beszámítása mellett.

Olajos magvak:

Magas kálium-, kalcium-, magnézium, vastartalmuk, kedvező zsírsav-összetételük miatt hetente 5-10 dkg-os mennyiségben illeszthetők az étrendbe.

Diabetikus élelmiszerek

  1. a) Energiamentes édesítőszerek (aszpartam, szacharin,

ciklamát), üdítőitalok (energiamentes, light)

  1. b) Gyümölcsalapú készítmények: diabetikus dzsemek, befőttek, gyümölcslevek. A diétás termékek alkalomszerűen illeszthetők az étrendbe.
  2. c) Édesáruk: cukorkák, desszertek, kekszek, töltött ostyák.

Rendszeres fogyasztásuk a normál készítményekével egyező energiatartalmuk és jelentős vércukoremelő hatásuk miatt nem kívánatos. Ugyanebbe a kategóriába tartozik mindkét cukorhelyettesítő anyag, a gyümölcscukor (fruktóz) és a szorbit (glukonon). Ezek használata csupán süteménykészítésre ajánlott, italaikat, ételeiket azonban energiamentes édesítőszerekkel ízesítsék! (ezeknek a megjelenési formái: cseppfolyós, „tabletta” alak)

Túlsúllyal rendelkező cukorbetegek számára a diétás élelmiszerek fogyasztása sem előnyös.

Alkoholos italok:

Az alkoholról tudni kell, hogy fogyasztása a vércukorszint hirtelen csökkenését okozhatja. A nagy alkoholtartalmú italok, égetett szeszesitalok, ill. száraz borok fokozzák a hipoglikémia veszélyét. Ezért, ha a cukorbeteg szeszes italt fogyaszt, egyidejűleg szénhidrátot (keményítőt) tartalmazó ételt is vegyen magához. Alkalomszerűen 2-3dl mennyiségben a közönséges sör tűnik a legkevésbé ártalmasnak.

Tea és kávé:

Ésszerű mennyiségben, mesterséges édesítőszerrel ízesítve fogyaszthatóak. Legjobb szomjoltó a víz!

A mozgás szerepe: Az egészség, a megfelelő lelkiállapot, valamint a teljesítőképesség elérésének és megtartásának egyik legjobb módszere a rendszeres testmozgás. Ezt az elhízás kialakulásának megakadályozásán túl a magas vérnyomás csökkentésén és a vércukorszint szabályozásán át a csontritkulás késleltetéséig számos vizsgálat igazolja. Fontos, hogy mindenki megtalálja azt a mozgásformát, amit szívesen és rendszeresen végez.

 

A tájékoztatót összeállította:

Szalayné Kónya Zsuzsa

dietetikus

A projektben dietetikus alkalmazására kerül sor, mely témák a  célcsoporttól jönnek, jelen esetben diabeteses betegek étrendje témakörben.