Önértékelés és sport

with Nincs hozzászólás

Önértékelésünk a pszichológiai jóllét egyik legfontosabb mutatója, egészségünk szempontjából pedig igen fontos tényező. Azoknál az embereknél, akiknél az önértékelés magas szintje azonosítható, nagyobb valószínűséggel lesznek elégedettek az életükkel, jobban tudnak társas helyzetekben alkalmazkodni, hatékonyabban küzdenek meg a stresszel és persze magasabb teljesítményre képesek. Mindezek azért is fontosak, mivel az egészségvédő viselkedéssel, magatartással szoros kapcsolatban állnak. Alacsony önértékelés esetén gyakrabban találkozhatunk szorongással, depresszióval és neurózissal.

A mentális és fizikális egészségünk szempontjából nagyon fontos, milyen a fizikai énképünk. Fizikai énképünket a fizikai megjelenésünk és képességeink határozzák meg. Több összetevője ismert a fizikai önértékelésnek, melyek a képességeinkkel, sikerességünkkel, hatékonyságunkkal, megjelenésünkkel vannak kapcsolatban. Emellett az érzés, hogyan érezzük magunkat ruháinkban, az elhízás jegyeinek figyelése is ide tartozó jelenségek. Az edzés, a rendszeres fizikai aktivitás egyebek mellett, változtathatja a fizikai megjelenésünkkel kapcsolatos önértékelésünket. Edzés hatására ugyanis növekszik a kompetenciaérzésünk, hatékonyságunk, önállóságunk, illetve a személyes kontroll érzése is. Mindezek mellett természetesen javítja hangulatunkat, pozitív irányba tereli önbecsülésünket. Amikor az edzések hatására testsúlyunk csökken, izmaink erősebbek, tónusosabbak lesznek, megéljük a testünkkel kapcsolatos elégedettséget. A sportolás során fejlődő készségeink és képességeink pedig hozzájárulnak a magasabb kompetenciaérzéshez (képesek vagyunk hatékonyan megoldani a feladatokat, alkalmasak és hatékonyak vagyunk a feladatok elvégzésére). A sport természetesen azzal, hogy közösségben is végezhetjük, segít a valahova tartozás érzését fokozni, egy csoport tagjai lehetünk, mely a társas kapcsolatainkban fejlődést hozhat.

Bizonyított, hogy a komplex és strukturált mozgásprogramok, melyek hosszabb időn át tartanak, hatékonyabbak az önértékelésünk szempontjából, illetve ezek a programok nagyobb valószínűséggel segítik a rendszeres sport iránti elköteleződésünket.

Photo by Jakob Owens on Unsplash