Egészségféltés, stressz és a természetes megoldás jelenleg kialakult helyzetünkben

with Nincs hozzászólás

Személyes értékelésünktől függ, hogy egy- egy helyzetet mikor ítélünk veszélyesnek, azonban általánosságban elmondható, hogy a jelenlegi világjárvány hatására mindannyian kiléptünk komfortzónánkból. A stressz összetevői között a veszélyeztető környezeti hatások, a pszichés és élettani stressz reakciók, és az egyén tulajdonságai találhatóak.

Mivel a stressz forrás megítélése szubjektív, ezért annak csökkentésére tett kísérlet is egyénre szabott. Ilyen megoldások lehetnek, hogy magát a stressz forrást próbáljuk meg csökkenteni, próbálhatjuk magát a stressz helyzetet megoldani, illetve a stressz okozta testi reakciókat befolyásolni. Jelenlegi helyzetben különösen itt az ideje a különböző relaxációs technikák gyakorlásának, és a napi rendszerességű testmozgás beiktatásának az életünkbe.

Mivel a stressz hatással van közvetlenül a fiziológiás folyamatainkra, valamint közvetetten, a viselkedés megváltozásával, az egészségünkre is, ezért jól felfogott érdekünk rendszert vinni a jelenleg meglehetősen korlátozott napjainkba.

A stressz hatással van közvetlenül a fiziológiás folyamatainkra, valamint közvetetten, a viselkedés megváltozásával, az egészségünkre is. A tartós stressz okozta fiziológiás, kognitív és viselkedéses változások szorongáshoz vezethetnek, egészségi állapotunkkal kapcsolatban is.

Jelenlegi élethelyzetünkben kiemelt fontosságú egészségünk megőrzése, immunrendszerünk erősítése, szinten tartása. A vitalitásgenerátorok természetes erő és örömforrásként vannak jelen az életünkben. Egyszerre hasznosak és kellemesek, valamint közös bennük, hogy biológiai szinten az egyensúly irányába indítanak és tartanak fenn folyamatokat. Az immunrendszert stimulálják és működését javíthatják. Ilyen vitalitásgenerátorok, melyek bizonyítottan hasznosak az egészségmegőrzés szempontjából:

  • nevetés, kacagás
  • érintés
  • fizikai aktivitás,
  • testmozgás

Abban az esetben, ha valamit szubjektíven pozitívan ítélünk meg, a jó tapasztalatnak megerősítő hatása lesz. Ezáltal nagyobb eséllyel fogjuk az adott tevékenységet megismételni. A testmozgás már önmagában is remek hangulatjavító tevékenység.

Köztudott és nem mellesleg empirikusan bizonyított, hogy a sportolás során a szervezetben az endorfintermelődés fokozott lesz, fájdalomcsillapító és kedélyjavító hatást hozva magával. Minden rendszeres, folyamatos, akaratlagos és ritmikus mozgásforma euforizáló hatással bír, egyfajta módosult tudatállapotot okozva. Ebben az állapotban a fájdalomérzet és fáradtság csökken, nem érzünk diszkomfort érzést a tevékenység végzése közben, vagyis szubjektív pozitív állapot jön létre. Bizonyított az is, hogy akár már a mérsékelt, rendszeres testmozgás is visszafordíthatja az öregedéssel járó legtipikusabb negatív hatásokat (magas vérnyomás, szív és érrendszeri betegségek, cukorbetegség).

A rendszeres mozgás csökkentheti a stressz és szorongás okozta pszichés és fizikai negatív következményeket. Ezáltal alkalmas a szorongás oldására, a feszültség csökkentésére. A mai különleges helyzetben mindenképp folytassuk a megkezdett mozgásforma gyakorlását otthon, akár online eszközök segítségével. Alkalmazzunk relaxációs technikákat (autogén tréning, progresszív relaxáció, légzéstechnikák, önhipnózis stb.), mozogjunk a kertben, teraszon vagy nyitott ablaknál, mindezt a pszichés és fizikális jóllétünk megőrzése érdekében. Erősítsük immunrendszerünket a rendelkezésünkre álló természetes erő és örömforrásainkkal!