A testmozgás hatásai

with Nincs hozzászólás

A testmozgás hatásai a következő területeken mutatkoznak meg: biológiai, mentális, érzelmi, valamint társadalmi szinteken is. A rendszeres fizikai aktivitás komplex módon fejti ki jótékony hatásait:

Szív- és érrendszer: a sportolás a szív munkáját hatékonyabbá teszi, javítja a szívizom és a szervek vérellátását, a szív teljesítményét, a vérkeringést, valamint a vér oxigénellátottságát. Csökkenti a nyugalmi pulzusszámot és a vérnyomást A fizikai aktivitás pozitív hatást fejt ki a vénás és az artériás keringésre.

Anyagcsere: Csökkenti az összkoleszterinszintet és a káros koleszterinszintet, növeli a hasznos koleszterinszintet. A testmozgás alatt és az azt követő órákban a cukor felhasználása javul, azaz csökken a vércukorszint, „az edzés úgy hat, mint az inzulin”. Gyorsítja az anyagcserét, jelentősen hozzájárul a túlsúly prevenciójához és a testtömeg csökkenéshez, illetve fenntartja az optimális testsúlyt.

Mozgásszervrendszer: Fejleszti az izmokat, növeli az izomerőt, javítja az egyensúlyt. Erősíti a csontokat, csökkenti a csonttömegvesztést és a kopásos megbetegedések kialakulásának az esélyét, véd a gerinc- és hátbántalmak ellen. Segít fenntartani az ízületek és az ínszalagok mozgékonyságát.

Immunrendszer: Növeli az immunrendszer fehérvérsejtjeinek számát és a szervezet védekezőképességét.

Idegrendszer: Növeli az agy vérellátását, elősegíti az idegsejtek növekedését. A jóleső, örömteli fizikai elfáradás biztosítja a nyugodt éjszakai alvást, ami a megfelelő agyi fejlődéshez és regenerációhoz szükséges.

Légzőszervrendszer: Edzett egyéneknél a légzőizmok jobban alkalmazkodnak a terheléshez, a terhelés alatti belélegzett levegő mennyisége nő, a terhelés alatti, valamint a nyugalmi légzésszám is csökken.

Lelki és mentális egészség, szociális jóllét: „A sport nemcsak testnevelés, hanem a léleknek is az egyik legerőteljesebb nevelőeszköze” (Szent-Györgyi Albert). Javítja az életminőséget és a stresszel való megküzdési képességet. Oldja a szorongást, megelőzi, illetve csökkenti a depressziót, pozitív hatással van a hangulatra és az önértékelésre. Javítja a tanulási és a koncentráló képességet, a memóriát és a kreativitást, növeli a munkakedvet.

Társadalmi hatások: A sport által az emberek egy közösséghez, egy nagyobb társadalmi egységhez tudnak kapcsolódni, ami biztonságérzetet és stabilitást ad.

Forrás: Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége