Funkcionális tréning – Instruktorunkat Gyurcsik Zsuzsát kérdeztük

with Nincs hozzászólás

1.Miért tartja fontosnak, hogy az idősebb, senior korosztály is rendszeresen és szakember segítségével sportoljon?

Idősebb korban két fontosabb rizikótényező állhat fenn, amely az egészségi állapotot, általános kondíciót befolyásolhatja. Ezek a belgyógyászati és a mozgásszervi problémák. A sport megválasztásánál figyelembe kell venni, hogy a kardiális és pulmonális háttér ismeretében, az ezzel járó terhelés hogyan befolyásolja, esetleg provokálja a meglévő, vagy még nem ismert problémákat. A mozgásszervi betegségek esetén nem mindegy egy ízületi porc terhelése/túlterhelése, az izmok aktivitásánál a gyakorlatok intenzitása, ismétlésszáma, mert a rosszul terhelt mozgató rendszer akár gyulladást, mikro sérüléseket eredményezhet. A mozgással foglakozó szakembernek ismernie kell a nagyobb betegségcsoportok kontra indikációját és ezek alapján kell az életkori sajátosságokat figyelembe venni, összeállítani a mozgásprogram anyagát.

2. Elsősorban kinek ajánlja a funkcionális tréninget?

Az emberi test egyik legfontosabb tulajdonsága a harmónia, amely a mozgató rendszerre is jellemző. Ezt a harmóniát a mély és a felületes izmok összehangolt működése határozza meg, amely különböző testhelyzetekben és stabil/instabil felületen, valamint eszközökkel végzett torna során kialakítható és automatizálható. A hosszantartó – akár munkavégzésből adódó- ülés, vagy egyoldalú terhelés, egyensúlyzavart eredményez az izmokban. A funkcionális gyakorlatok segítenek megteremteni az izmok közötti együttműködést, csökkentik a már kialakult fájdalmat, valamint megelőzik azt. A saját testsúlyos gyakorlatok, az instabil felszínen végzett mozgás aktiválja a mély izmokat. A gyakorlatok növelik az izmok rugalmasságát, nyújthatóságát és erejét.

3. Miben változtatja meg a mindennapokat a rendszeres sport élménye?

Hormonális hátterét tekintve, örömöt és megelégedettséget eredményez. A sport segít megismerni a saját testet, és annak határait. Tiszteletre, kitartásra tanít, amely a mindennapi életben is kamatoztatható.

4. Mit gondolnak, a program végeztével a résztvevők folytatják-e a sportolást?

Igen, ha megtapasztalják a mozgás jótékony, a mindennapi életre gyakorolt fizikális és pszichés hatását. A mozgásprogram oktatója és a csapat motivációs erővel bír.